۲ آبان ۱۴۰۳، ۷:۴۸

مدیر طرح احیا و فعال سازی معادن وزارت صمت:

۷۰ معدن خراسان جنوبی آمار خود را در سامانه کاداستر ثبت نکرده اند

۷۰ معدن خراسان جنوبی آمار خود را در سامانه کاداستر ثبت نکرده اند

بیرجند- مدیر طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۷۰ معدن خراسان جنوبی آمار خود را در سامانه کاداستر ثبت نکرده‌اند.

عباس جرجانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان داشت: بر اساس اطلاعات موجود در سامانه کاداستر مجموع معادن خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۷۹۴ معدن بود که از این تعداد ۳۶۵ معدن فعال و ۴۲۹ معدن غیر فعال بوده است.

به گفته وی این آمار در سال جاری تا پایان شهریور ۱۴۰۳، در مجموع ۸۳۴ معدن بوده که از این تعداد ۳۹۳ معدن فعال و ۴۸۶ معدن غیر فعال است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۲۰ معدن در خراسان جنوبی دارای پروانه فعالیت در حوزه معادن فلزی هستند که حدود ۷۰ معدن آمار خود را به دلایلی در سامانه کاداستر ثبت نکرده‌اند که شاید نشانگر رکود در آنها باشد.

جرجانی تصریح کرد: از آن جایی که احیا، توسعه و فعال سازی معادن یکی از اهداف اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت است و این موضوع در سند راهبردی این وزارتخانه آمده است، با حضور در استان‌های کشور جلساتی را با فعالان حوزه معدن برای بررسی و حل مشکلات آنها برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا جلسه‌ای با بهره برداران از معادن در حوزه گروه ۶ که معادن فلزی راکد استان هستند، برگزار کردیم که در این جلسه معدن کاران مشکلات خود را بیان کردند تا برای آنهایی که قابل حل در استان هستند، در شورای معادن خراسان جنوبی راهکارهای لازم را ارائه کنیم و برای حل مشکلات دیگر معادن استان در تهران پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

مدیر طرح احیا، فعال سازی و توسعه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی ما احیا و راه اندازی معادن است، گفت: معادنی که آمار فعالیت خود را در سامانه کاداستر ثبت نمی‌کنند، باید در این خصوص اقدام کنند تا آمار مشخصی از فعالیت معادن در خراسان جنوبی داشته باشیم.

جرجانی تصریح کرد: بعضی از معادنی که راکد هستند، نیاز به سرمایه گذار دارند که با هدف احیا این معادن، سرمایه گذارانی را به آنها معرفی خواهیم کرد تا بتوانند با توان مناسبی بهره برداری از معادن را انجام دهند.

وی تاکید کرد: دنبال این نیستیم که برای حل مشکل واحدی تسهیلات به آن پرداخت کنیم که با پرداخت نکردن تسهیلات بر مشکلاتش افزوده شود بلکه با معرفی سرمایه گذار به معدن کار می‌خواهیم واحد مورد نظر وارد عرصه فعالیت شود.

به گفته وی تعدادی از واحدهای راکد با توجه به بررسی انجام شده به علت عدم شناسایی بازار و بعضی دیگر به دلیل مسائلی که خارج از حیطه آنها بوده است، تعطیل موقت شده‌اند که با کمک استان تلاش می‌کنیم این مشکلات را حل کنیم.

جرجانی ادامه داد: بر اساس قانون معادن اگر بهره برداری ۳ ماه متوالی یا ۶ ماه متناوب آمار خود را در سامانه کاداستر ثبت نکند، از نظر این سامانه غیر فعال است و این در صورتی است که این معادن شاید فعال باشند اما آمار خود را ثبت نکرده‌اند.

مدیر احیا، فعال سازی و توسعه معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تعدادی از بهره برداران به دلیل اینکه ذخایر آنها تمام شده یا فعالیت اکتشافی جدیدی نداشته‌اند، شاید شامل ماده ۲۰ شوند که در این خصوص با بهره برداران مورد نظر جلسه برگزار می‌کنیم و اگر بهره برداری خودش تمایل به خروج از معدنی را داشته باشد، در این خصوص تصمیم لازم را خواهیم گرفت.

جرجانی تاکید کرد: با معرفی سرمایه گذار به بهره برداران از معادن استان، می‌خواهیم فعالیت در این حوزه به صورت مشترک انجام شود.

کد خبر 6265828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha